Zaburzona komunikacja językowa - informacje dla rodziców

Ulotka informacyjna dla rodziców dzieci z zaburzoną

komunikacją językową


Drogi rodzicu!

Mowa – jako podstawowy środek komunikowania się ludzi – ma szczególne znaczenie w rozwoju dziecka i znacząco wpływa na jego naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi i jaki jest poziom jego komunikacji językowej, w dużej mierze zależą jego postępy w uczeniu się oraz pozycja społeczna
w grupie klasowej.

Jeśli zastanawiasz się, czy rozwój mowy Twojego dziecka przebiega prawidłowo lub czy mówi ono poprawnie, zwróć uwagę na to, czy:

· chętnie, z własnej inicjatywy nawiązuje kontakt słowny,

· zasób słownictwa i sposób budowania zdań oraz dłuższych wypowiedzi jest odpowiedni dla jego wieku,

· jego mowa jest płynna i wyraźna czy raczej niewyraźna lub niepłynna,

· w jakich sytuacjach i jak często dziecku brakuje słów, zacina się lub wyraźnie zaczyna się jąkać,

· prawidłowo wymawia wszystkie głoski, jeśli nie – to które z nich zniekształca lub pomija,

· w zeszytach szkolnych spotykasz nieprawidłowe zapisy niektórych wyrazów, np.: suflada (szuflada), szłoń (słoń), lowel, jowej (rower), pokota (pogoda), maszenie (marzenie) oraz błędy gramatyczne i językowe.

To ważne, gdyż zaburzony rozwój komunikacji językowej oraz różnego typu wady wymowy mogą prowadzić do niepowodzeń szkolnych Twojego dziecka.

Pamiętaj!

Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi, skorzystaj z pomocy logopedy w szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej. Specjalista, który sprawdzi poziom rozwoju mowy córki/syna, udzieli fachowej odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

Jeśli dziecko trzeba objąć terapią logopedyczną, nie zaniedbaj tego. Wczesna interwencja specjalisty może zapobiec utrwalaniu się i pogłębianiu zaburzeń w komunikacji słownej dziecka.

Współpracuj z logopedą, korzystaj z możliwości uczestniczenia w zajęciach, obserwując ćwiczenia, które wykonuje dziecko, przestrzegaj zaleceń i wskazówek do pracy z nim w domu – to bardzo ważny element terapii Twojego dziecka.

Zadbaj o współpracę nauczycieli córki/syna z terapeutą – wzajemnie przekazywane informacje służyć mogą prawidłowej indywidualizacji pracy na zajęciach lekcyjnych i właściwemu dostosowywaniu wymagań edukacyjnych stawianych dziecku przez szkołę.


Magdalena Wróbel,
Publiczne Przedszkole nr 21 w Kędzierzynie-Kożlu

31.08.2024

Hej!

Wykorzybluecmsjemy ciasteczka, by powiadomić was o wykorzystaniu ciasteczek oraz ustostępniać opcje dostępności dla osób niepełnosprawnych. Możesz wyłączyć ich obsługę dla tej strony w przeglądarce, lecz wspomniane udogodnienia nie będą działać poprawnie.
System shutdown

System shutdown

substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in file /home/pp21kk/domains/pp21.kk.edu.pl/public_html/config/init.php on line 52