Drodzy Rodzice!
Coraz więcej dzieci przychodzi do przedszkola z opóźnionym rozwojem mowy, który diagnozowany jest dopiero w trakcie roku szkolnego. Zanim dziecko zaadoptuje się do nowego miejsca i nowej pani oraz zanim nauczycielka pozna dziecko na tyle, żeby stwierdzić, że deficyt mowy oraz inne trudności komunikacyjno-społeczne nie wynikają z np. nieśmiałości, mijają tygodnie. Czy dziecko i jego emocje mają na to czas? Nie.
Mowa dziecka na przełomie 2 i 3 roku życia określana jest w literaturze mianem okresu zdania, oraz sygnału dwuklasowego. Natomiast etap rozwoju językowego w 3 roku życia nazywa się w logopedii tradycyjnej okresem swoistej mowy dziecięcej. Jest to czas zadawania przez dziecko wielu pytań, tworzenia coraz dłuższych wypowiedzi i doskonalenia konstrukcji zdania (w tym odmiana przez przypadki, odmiana czasowników przez osoby, dodawanie coraz bardziej urozmaiconych określeń przymiotnikowych). Słownictwo dziecka jest coraz bogatsze i ADEKWATNIE do sytuacji używa ono słów znanych i tych które dotyczą jego najbliższego otoczenia. Przeciętny zasób słów 3-latka to około 1000 wyrazów. Jego wypowiedzi są już zrozumiałe dla otoczenia, dlatego może swobodnie rozpocząć etap przedszkola.
Załączony bilans zawiera najważniejsze umiejętności w zakresie mowy i komunikacji dziecka trzyletniego. Został stworzony przez znakomitą specjalistkę, neurologopedkę Marcelinę Przeździęk, która swoim doświadczeniem oraz w trosce o dobro najmłodszych udostępniła poniższe kryteria rodzicom, pediatrom oraz terapeutom pracującym z dziećmi. Przeznaczony jest zarówno dla rodziców, ale również mogą z niej skorzystać nauczyciele w przedszkolach, pedagodzy, psycholodzy. Analiza bilansu ma przyspieszyć reakcję rodziców motywując ich do udania się do logopedy/neurologopedy, zanim pojawiające się opóźnienie będzie skutkowało wtórnymi zaburzeniami w innych sferach rozwoju.
W przypadku zaznaczenia jakiejkolwiek odpowiedzi NIE, zaleca się konsultację z logopedą/neurologopedą.
Publiczne Przedszkole nr 21 w Kędzierzynie-Kożlu