Rola zabaw relaksacyjnych w edukacji przedszkolnej

W dzisiejszym świecie na każdym kroku spotykamy się z hałasem, stresem, pośpiechem, poruszeniem i niepokojem. Tempo naszego życia z dnia na dzień wzrasta i trudno zachować opanowanie i pogodę ducha wobec takich bodźców. Jeżeli jednak chcemy zachować równowagę dla nas i dla naszych dzieci, powinniśmy wykorzystywać wszelkie chwile spokoju i odprężenia. Może w tym pomóc umiejętnie prowadzony relaks, czyli świadome działanie na pograniczu ćwiczeń fizycznych i umysłowych.

Przedszkolaki wyposażone są w naturalne sposoby odreagowywania napięć. Żyją jeszcze w nieco magicznym, swoim świecie. Jeżeli w rzeczywistości spotykają się z trudnościami, czymś przerażającym - wyłączają się z niej, przenoszą się w świat wyobraźni i tam poprzez zabawę odreagowują nagromadzone emocje i napięcie. Odprężeniem jest dla nich fantazjowanie, zabawa i ruch. W ćwiczeniach służących relaksacji korzystamy z celowo spowolnionych ruchów i gestów: kołysania, głaskania, delikatnego drapania. Te ruchy i gesty, dzięki swej łagodności i zwolnionemu tempu, sprawiają przyjemność i odprężają. Ćwiczenia wyciszające nie powinny trwać długo - powinny być uwarunkowane możliwościami dziecka i rodzajem ćwiczenia. Przedszkolak na krótko koncentruje swoją uwagę na jednym ćwiczeniu, dlatego relaksacja wymaga zmienności i różnorodności zabaw. Dobór ćwiczeń należy uzależnić od zainteresowań dzieci. Ważne jest też by wprowadzić odpowiednią atmosferę podczas ćwiczeń. Podstawowymi działaniami relaksacyjnymi w przedszkolu są: słuchanie muzyki relaksacyjnej, ćwiczenia oddechowe, masażyki. Dzięki temu dziecko ma możliwość wyciszenia się w sytuacjach nadmiernego hałasu, radzenia sobie ze stresem. Ćwiczenia te realizowane są w ciągu całego pobytu dziecka w przedszkolu. Relaksacja ma na celu nabywanie przez dzieci umiejętności samokontroli, radzenie sobie ze stresem, świadome wyciszenie i uspokojenie. Ponadto służy też nabywaniu umiejętności odpoczynku, kontrolowania oddechu (np. po wysiłku fizycznym). Prowadzi do zmiany stylu zabaw - ograniczenia stukania, hałasowania, głośnego rozmawiania podczas zabaw. Eliminuje agresję dzieci wobec siebie nawzajem.

Proponowane techniki relaksu:

– ćwiczenia oddechowe - świadome kontrolowanie swojego oddechu, słuchanie swojego oddechu,

– ćwiczenia ruchowe i rozluźniające - reagowanie ruchem na słowo nauczyciela, odprężenie całego ciała, kontrolowanie ruchów poszczególnych części ciała,

– ćwiczenia uspakajające i koncentrujące - wspomaganie koncentracji na określonym przedmiocie lub czynności, uważne słuchanie tekstu,

– masażyki w parach - głęboki relaks, odprężenie dużych grup mięśniowych.

 

źródło - Internet


Magdalena Supel,
Publiczne Przedszkole nr 21 w Kędzierzynie-Kożlu

31.08.2024

Hej!

Wykorzybluecmsjemy ciasteczka, by powiadomić was o wykorzystaniu ciasteczek oraz ustostępniać opcje dostępności dla osób niepełnosprawnych. Możesz wyłączyć ich obsługę dla tej strony w przeglądarce, lecz wspomniane udogodnienia nie będą działać poprawnie.
System shutdown

System shutdown

substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in file /home/pp21kk/domains/pp21.kk.edu.pl/public_html/config/init.php on line 52