DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w życiu. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to zabawa. Teraz będzie nauka. Aby dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać musi osiągnąć dojrzałość szkolną. Najogólniej można powiedzieć, że jest to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależniona od osiągnięcia takiego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno – społecznego i umysłowego, który umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym.
Dojrzałość fizyczna
Podstawowym przejawem dojrzałości fizycznej jest dobry stan zdrowia, odporność na choroby i zmęczenia, sprawność narządów zmysłu i narządów artykulacyjnych (prawidłowa wymowa wszystkich głosek) oraz ogólna sprawność ruchowa i manualna, która związana jest z dobrą orientacją przestrzenną, a także koordynacją i pamięcią wzrokowo – słuchowo – ruchową. Przejawem dojrzałości fizycznej jest zręczność, sprawność ruchów rąk, umiejętność hamowania pewnych impulsów ruchowych, wykonywanie ruchów ciągłych (przy wykonywaniu elementów graficznych), zdolność utrzymywania kierunku ruchu (rysowanie elementów wzdłuż linii poziomej). Podstawowym elementem dojrzałości psychoruchowej jest umiejętność przetwarzania statystycznego obrazu graficznego na obraz dźwiękowy (litery – głoski, wyrazy – słowa) oraz obu tych obrazów na obraz ruchu. Do osiągnięcia tej umiejętności potrzebny jest określony poziom pamięci wzrokowej i słuchowej. W gotowości do nauki czytania i pisania podstawową rolę odgrywa więc współdziałanie ośrodka wzroku, słuchu, ruchu i mowy znajdujących się w korze mózgowej.
Dojrzałość emocjonalno – społeczna
Przejawem dojrzałości emocjonalno- społecznej będzie samodzielność, zaradność, chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
Dojrzałość umysłowa
Strach przed szkołą
Lęk dzieci przed szkołą zazwyczaj spowodowany jest nieprawidłowym nastawieniem do sz koły osób ze środowiska dziecka. Często rodzice czy opiekunowie nie zdają sobie sprawy ile szkody może spowodować niewinna uwaga na temat szkoły wypowiadana niekiedy w dobrych intencjach.
Nowe sytuacje
Wstąpienie do szkoły to wielka zmiana w życiu dzieci. Przejście od dominującej w okresie przedszkolnym działalności zabawowej do nauki szkolnej oznacza dla dziecka pojawienie się nowego obowiązku osobistego i społecznego. Zmienia się gruntownie tryb życia i zajęć:
· musi w dokładnie określonym czasie wstawać i wychodzić do szkoły ,
· wykonywać prace przewidziane przez program szkolny,
· włączyć się i ściśle stosować się do regulaminu ucznia,
· umieć nawiązywać kontakty z rówieśnikami
Zabawa na wakacjach – jak przygotować dziecko do szkoły?
Warto przez te ostatnie wakacyjne tygodnie zadbać o wszechstronny rozwój dziecka:
· ćwiczmy ręce: budujemy zamki z piasku, a w słotne dni lepimy plastelinowe ludziki, malujemy farbami, rysujemy, wyrabiamy wspólnie ciasto; i lepimy np.: pierogi
· ćwiczmy orientację: spacerujmy po lesie( w prawą i lewa stronę), układamy szyszki;
· usprawniajmy mięśnie: gramy w piłkę, jeździmy na rowerze, wędrujemy po górach;
· -wzbogacamy język: rozmawiamy z dzieckiem, odpowiadamy na pytania, czytamy książki.
Pierwsze dni nauki w szkole - jak ułatwić dziecku?
· przede wszystkim nie panikować i stwarzać atmosfery napięcia i nerwowości ,
· bowiem szybko udzieli się ono dziecku;
· wzmacniać w malcu pozytywne nastawienie do szkoły, opowiadać o jej zaletach,
· dbać o dietę dziecka – niech nie wychodzi z domu bez śniadania i kanapki, którą zje w szkole
· zaufaj nauczycielom, a będziesz się czuć pewniej i spokojniej
Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
· powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
· narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie,
· obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
· ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
· dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta,
· łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,
· wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
· rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt,
· liczyć kolejno do 10 ; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,
· dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10
· ma dobrą koncentrację uwagi,
· jest zainteresowane pracą i jej efektami,
· jest odporne na niepowodzenia,
· jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku,
· prawidłowo wymawiać wszystkie głoski,
· nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy
o podobnym brzmieniu, np. kran – tran, góra – kura, bada – pada,
· podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby,
· opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,
· rozwiązać proste zagadki,
· czytać niedługie teksty ze zrozumieniem,
· uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
· wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
· wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,
· doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,
· zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej,
· działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,
· wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki
· ma dobre tempo pracy,
· siedmiolatek potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwy na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.
Dziecko, które nie osiągnie dojrzałości szkolnej:
· start szkolny tego dziecka jest utrudniony.
· nie poddaje się ono wpływom nauczyciela.
· staje się niechętne, nie zainteresowane zadaniami, bierne.
· często pracuje znacznie dłużej przy lekcjach osiągając niezadawalające efekty.
Literatura:
B. Wilgocka – Okoń „Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich”, Wydawnictwo Akademickie ”Żak”, Warszawa 2003
Na podstawie opracowania Reginy Szczepańskiej i Iwony Śliwińskiej
Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
· powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
· narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie,
· obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania, nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
· ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
· dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta,
· łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,
· wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
· rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt,
· liczyć kolejno do 10 ; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,
· dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10
· ma dobrą koncentrację uwagi,
· jest zainteresowane pracą i jej efektami,
· jest odporne na niepowodzenia,
· jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku,
· prawidłowo wymawiać wszystkie głoski,
· nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kran – tran, góra – kura, bada – pada,
· podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby,
· opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,
· rozwiązać proste zagadki,
· czytać niedługie teksty ze zrozumieniem,
· uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
· wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
· wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,
· doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,
· zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej,
· działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,
· wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki
· ma dobre tempo pracy,
· siedmiolatek potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwy na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.
Jak pomagać?
By ułatwić dzieciom naukę czytania, warto w szczególności:
1. zwracać uwagę na właściwą wymowę,
2. bawić się w tworzenie rymów: kukułka- jaskółka,
3. liczyć sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (●●) , ka-lo-ry-fe-ry (● ● ● ● ●) – rysować tyle kropek, ile jest sylab,
4. tworzyć wyrazy zawierające głoskę: na początku wyrazu, w środku, na końcu wyrazu, np. a – a kwarium, l a to, liter a , itp.
5. bawić się w analogiczny sposób sylabami, np. ło, łokieć, łopata, wesoło, krzesło, czoło
6. określać położenie głoski w wyrazie, np. jaki dźwięk słyszymy po, a jaki przed l w wyrazie mleko,
7. tworzyć nowe wyrazy przez dodanie głoski lub sylaby:, np.: to: tor, kto, tło; ma: ga-ma, Ma-ciek, pu-ma itp.
8. bawić się w „łańcuch wyrazów” – podajemy dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu na tę głoskę, np.: kogut – traktor – radio- orzeł
9. wyszukiwać poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach.
10. utrwalać litery poprzez dodawanie do samogłoski spółgłoski, np. do a dostawiamy spółgłoski; ma, pa, ta, ka, da itp. Dziecko czyta sylabami, jeżeli nie umie pomagamy mu, nie czekamy, aż będzie głoskować.
11. powtarzać ciągi słowne: logiczne (rzeczy należących do 1 kategorii) np. krzesło, stół, szafka – dziecko kilka razy powtarza, następnie próbuje wspak; nielogicznych np. broda, okno, zarost.
12. słuchać audycje radiowe (1920 w programie I radia) lub bajki z płyt CD.
13. czytać dzieciom bajki.
By ułatwić naukę pisania należy w szczególności:
1. odwzorowywać szlaczki i wzorki.
2. kreślić kształty graficzne w powietrzu.
3. kalkować
4. pisać po śladzie
5. pisać szlaczki literopodobne, jeżeli dziecko chce pisać pokazywać kształty liter wg wzorów przedszkolnych, zachowując kierunek pisania danej literki, nie pozwalać drukować.
6. malować, również palcami
7. wydzierać palcami i wycinać nożyczkami, naklejać.
8. rysować, kolorować, rysować jednocześnie ręką lewą i prawą.
9. nawlekać koraliki
10. modelować z gliny, plasteliny, lub pomoc w kuchni przy wyrabianiu ciasta.