Przez eTwinning do dobrej współpracy

W naszym przedszkolu od wielu lat pracuje się metodą projektów. Rocznie realizowanych jest ich kilka: od jednodniowych, aż po takie, które trwają cały rok szkolny, a nawet mają kontynuację w kolejnych. Na przestrzeni lat zrealizowaliśmy ich kilkadziesiąt. Jednak w tym miejscu chcielibyśmy zaprezentować projekty dotyczące współpracy z innymi placówkami: w Kusel, we Wrocławiu, w Cambridge. Jak się to zaczęło? Jak zainteresowaliśmy się platformą eTwinning?

W roku 2010 pani dyrektor Henryka Lech postanowiła sformalizować współpracę z kadrą niemieckiego przedszkola w Kusel, która do tej pory odbywała się jedynie na poziomie wymiany doświadczeń kadry, a także poszerzyć ją o wspólne działania z dziećmi. Wtedy zrodził się pomysł na projekt „Małe i duże Kacpra podróże”, czyli cykl spotkań dzieci z pacynką chłopca z plecakiem, który podróżuje między przedszkolami i przynosi w nim różne zadania, niespodzianki. Do realizacji projektu nauczycielki użyły nowego wówczas dla nich narzędzia medialnego, jakim jest platforma eTwinning.

Dlaczego eTwinning? Platforma ta umożliwia w sposób bezpieczny prowadzenie e-dziennika projektu, opisywania działań w ramach projektu, wymiany danych takich jak zdjęcia, prezentacje multimedialne, filmy oraz poszukiwania bliźniaczych placówek, chętnych do realizowania podobnych zadań.

Celem projektu „Małe i duże Kacpra podróże” była edukacja międzykulturowa (poznanie siebie, swoich imion, pasji, zainteresowań, umożliwienie kontaktu z żywym językiem obcym) oraz edukacja medialna. Skorzystali wszyscy: dzieci, które rozmawiały ze sobą za pomocą komunikatora skype, dowiedziały się o sposobach komunikowania się za pomocą mediów elektronicznych, ale i nauczycielki, które doskonaliły swoje umiejętności posługiwania się nowymi programami komputerowymi, narzędziami medialnymi. Dzieci wysyłały sobie kartki świąteczne, poznawały zwyczaje bożonarodzeniowe, wielkanocne, oglądały zdjęcia z przebiegu różnych zadań, które wymyślał dla nich Kacper. Poznały nowe zabawy, wysyłając sobie nawzajem instrukcje tych ulubionych. Uczestnicy projektu tworzyli filmy: pokazując swoje przedszkole z kamerą w ręce oraz tworząc inscenizację do bajki, którą znają dzieci na całym świecie. Efektem końcowym była fotoksiążka oraz quiz z wiedzy na temat kraju, miasta, w którym mieszkały dzieci z zaprzyjaźnionego przedszkola. Dzieci korzystały z takich technologii informatycznych jak: videokonferencje, poczta elektroniczna, prezentacje mulitmedialne (uczyły się obsługi aparatu fotograficznego, kamery).

Projekt miał charakter poznawczo- praktyczny.

Jak wyglądało działanie? Nauczycielki posługiwały się komunikatorami internetowymi w celu ustalenia podziału zadań, wzajemnie się wspierały, ucząc się nowego programu. Uczestniczyły w szkoleniach organizowanych dla nauczycieli rozpoczynających przygodę z eTwinning.

Projekt okazał się wspaniałą zabawą dla dzieci. Był dużym wydarzeniem w świecie naszego przedszkola, doskonałą formą promowania naszej placówki oraz szansą rozwoju osobistego dla nauczycielek. Ponadto projekt miał swój dalszy ciąg:

2010/2011 „Małe i duże Kacpra podróże”

2011/2012 „Małe i duże Kacpra podróże – w świecie słowa i obrazka”

2015/2016 „Trzy życzenia gwiazdki z nieba”, „ May’s weather”.

W tym roku szkolnym nawiązaliśmy za pomocą platformy eTwinning współpracę z wrocławskim przedszkolem Bim Bam Bom. Zrealizowaliśmy trzymiesięczny projekt „Trzy życzenia gwiazdki z nieba” – do naszych przedszkoli spadła z nieba gwiazda, która zawsze spełnia życzenia innych. Tym razem dzieci, chcąc ją czymś obdarować spełniają jej trzy życzenia: 1 – by dzieci na świecie się poznawały, szanowały i lubiły, 2- by dzieci potrafiły się dzielić, życzyć sobie jak najlepiej i czerpać radość z dawania, 3 – by dzieci na świecie bawiły się wspólnie i zgodnie. Trzy życzenia to trzy zadania na każdy miesiąc. Dzieci podczas spotkań z gwiazdką raz w tygodniu uczyły się empatii, szacunku do innych, określały emocje, towarzyszące dzieleniu się, dawaniu. W nowoczesny, bliski dzieciom (bo z wykorzystaniem technologii informacyjnych) sposób realizowałyśmy treści podstawy programowej, a współpraca z inną placówką dodatkowo motywowała do pokazania swojego warsztatu pracy od jak najlepszej strony.

Udało nam się doprowadzić do wspaniałego spotkania się dzieci. Efektem końcowym jest oczywiście dziennik na platformie, podzielenie się z nauczycielami korzystającymi z platformy eTwinning swoimi pomysłami, dobrymi praktykami oraz film, podsumowujący działania. Dzieci natomiast otrzymały maskotki – małe gwiazdki, dyplomy oraz prezenty wykonane przez siebie dla siebie nawzajem.

To nie koniec – tym razem chętne do wspólnego działania są przedszkolaki w Cambridge.

Jak zareagowały dzieci w naszym przedszkolu na propozycję zabawy z nowymi znajomymi? Już nie mogą się doczekać! A fakt, iż nie są to dzieci polskojęzyczne jeszcze bardziej je ekscytuje. Nauczycielkom otuchy dodawał fakt braku bariery językowej w świecie dzieci. Dla nas realizowanie projektów za pośrednictwem eTwinning to dużo pracy przygotowawczej, ale i dużo dobrej zabawy, łamanie lęku przed posługiwaniem się językiem obcym, eksplorowanie możliwości świata medialnego, poznawanie nowych metod pracy i zabawy z dziećmi, wymiana doświadczeń między nauczycielami zarówno w kraju jak i za granicą, promowanie placówki, uatrakcyjnianie zajęć i zabaw z dziećmi oraz wplatanie elementów edukacji medialnej i edukacji międzykulturowej do pracy z dziećmi.


Marta Fulczyk,
Publiczne Przedszkole nr 21 w Kędzierzynie-Kożlu

31.08.2024

Hej!

Wykorzybluecmsjemy ciasteczka, by powiadomić was o wykorzystaniu ciasteczek oraz ustostępniać opcje dostępności dla osób niepełnosprawnych. Możesz wyłączyć ich obsługę dla tej strony w przeglądarce, lecz wspomniane udogodnienia nie będą działać poprawnie.
System shutdown

System shutdown

substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in file /home/pp21kk/domains/pp21.kk.edu.pl/public_html/config/init.php on line 52